W dniu 16 czerwca 2016 roku weszła w życie ustawa z dnia 25 lutego 2016 roku o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dziennik Ustaw 2016 pozycja 352), która określa zasady i tryb udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania.
Co oznacza pojęcie "ponowne wykorzystanie informacji publicznej"?
Ponowne wykorzystanie informacji publicznej rozumiane jest jako wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej informacji publicznej lub każdej jej części, będącej w posiadaniu podmiotów zobowiązanych, niezależnie od sposobu jej utrwalenia (w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej), w celach komercyjnych lub niekomercyjnych, innych niż jej pierwotny publiczny cel wykorzystywania, dla którego informacja została wytworzona.
Główne założenia nowelizacji ustawy
Jednym z głównych założeń nowelizacji jest bezwnioskowe uzyskiwanie informacji do ponownego wykorzystania, zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej podmiotu zobowiązanego oraz centralnym repozytorium prowadzonym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji . Ponadto ponowne wykorzystanie informacji publicznej może odbywać się również przez jej udostępnienie w inny sposób niż opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej lub poprzez złożenie stosownego wniosku.
Kiedy obowiązuje nas tryb wnioskowy?
Przekazanie informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystania następuje na wniosek, w przypadku gdy:
- informacja nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub w centralnym repozytorium;
- została udostępniona w sposób inny niż określony w punkcie 1 i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystania lub opłaty za ponowne wykorzystanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat;
- będzie wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone;
- została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
Wnioski o ponowne wykorzystanie informacji publicznej prosimy kierować na adres:
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim
ulica Sienkiewicza 22
66-600 Krosno Odrzańskie
e-mail: sekretariat.kpp_krosno@go.policja.gov.pl
WARUNKI PONOWNEGO WYKORZYSTANIA INFORMACJI PUBLICZNEJ
Zgodnie z ustawą, Komendant Powiatowy Policji może określić warunki ponownego wykorzystania informacji publicznej, zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej.
Warunki ponownego wykorzystania informacji publicznej udostępnionej przez Komendanta Powiatowego Policji w Krośnie Odrzańskim:
- zobowiązuje się do informowania o źródle pozyskania danych w postaci dopisku o treści: "Źródło: Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim";
- zobowiązuje się do wskazania daty pozyskanej informacji;
- zobowiązuje się do wskazania daty wytworzenia przez Komendę Powiatową Policji w Krośnie Odrzańskim danej informacji, o ile została ona określona;
- zobowiązuje się, przy przetwarzaniu uzyskanej informacji, do zachowania jej pierwotnie pozyskanej od Komendy Powiatowej Policji w Krośnie Odrzańskim formy, w celu ewentualnego dalszego udostępniania innym użytkownikom;
- zobowiązuje się do informowania przez wnioskodawcę o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani uzyskaniem informacji publicznej do ponownego wykorzystania na innych warunkach niż wskazane wyżej bądź z ich pominięciem, wówczas należy złożyć stosowny wniosek.
Zakres odpowiedzialności Komendanta Powiatowego Policji w Krośnie Odrzańskim za przekazywane informacje
Ponowne wykorzystanie wszelkich informacji publicznych następuje na własną odpowiedzialność wnioskodawcy. Komendant Powiatowy Policji w Krośnie Odrzańskim nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikające z ponownego wykorzystania informacji publicznej przez wnioskodawcę lub innych użytkowników.
CENTRALNE REPOZYTORIUM INFORMACJI PUBLICZNYCH
Centralne repozytorium, prowadzone przez Prezesa Rady Ministrów, będzie powszechnie dostępne w sieci teleinformatycznej, zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dziennik Ustaw z 2011 roku, Numer 204, pozycja 1195) od dnia 29 września 2012 roku.
OPŁATY
Uprzejmie informujemy, iż ustawa o dostępie do informacji publicznej pozwala na nakładanie opłat przy realizacji wniosków o ponowne wykorzystanie informacji publicznej.
Opłata może być pobrana od wnioskodawcy jedynie wówczas, gdy informacja udostępniania jest na wniosek oraz jej przygotowanie zgodnie z wnioskiem wymaga poniesienia dodatkowych kosztów.
Każdy wniosek oceniany jest indywidualnie, w zależności od treści żądania wnioskodawcy.
Przy rozpatrywaniu wniosku, co do ewentualnych opłat będą brane pod uwagę takie czynniki jak:
- liczba pracowników zaangażowanych w przygotowanie danych;
- czas pracy poświęcony na przygotowanie danych;
- koszty materiałowe(na przykład papier, nośniki informatyczne);
- koszty przekazania informacji w formie wskazanej przez wnioskodawcę.